Pages

Thursday, August 19, 2010

| Wanita : Harga Diri : Maruah |


Salam Kepada Semua...


    post kali nih aku nak sentuh skit pasal wanita/perempuan/gadis islam yang bermasalah di malaysia... kali nih aku rase aku kene tulis untuk kebaikan para wanita dan kebaikan juga kepada lelaki.. bukan bermaksud aku menulis untuk mengaibkan @mengutuk wanita.. tetapi sekadar untuk menasihat... harap kepada kekawan aku dapat menerima dengan hati yang terbuka.

Wanita sekarang....bila aku nasihat dieorang cakap aku ustaz lah... cakap aku perasan baik lah... macam2 lagi cemuhan yang aku dapat.. sehinggakan sanggup hilang kawan jenis aku nih sebab x suka dengan cara aku bercakap@ nasihat...

Niat sebenar aku cuma nak membetulkan apa yang x betul sahaja.. hanya nasihat... khususnya pada kekawan pempuan aku yang memang dari kecik beragama islam... x salah kan kalau kite nak nasihat.. cuma nak betulkan cara mereka walaupun skit pon jadi lah...bak kate pepatah... sediakan payung sebelum hujan... aku berpesan kepada semua termasuklah aku...

Ustaz Kazim Elyas al Hafiz Berkata didalam ceramahnya: perempuan paling senang untuk masuk syurga jika
Berpuasa
Sembahyang
Jaga faraj(kemaluan)
Taat pada suami


Mereka diberi pilihan untuk memasuki mana-mana pintu syurga jika mereka taat mengikut perintah.

beruntung bukan menjadi wanita??? jadi bersyukurlah bile mendapat kelebihan yang Allah s.w.t beri kepada korang semua..

Tetapi, apabila diberikan kelebihan.. mereka tidak menggunakkan kelebihan yang ada untuk menuju kejalan yang betul... aku tau.. aku bukan lah ustaz.. tetapi.. sebagai seorang lelaki yang beragama islam aku patut tahu perkara2 macam nih untuk mendidik isteri aku kelak...

Bertudung
Jika kita melihat wanita sekarang mementingkan rupa,gaya, semata-mata untuk tujuan apa...aku pon tidak tahu mane perginya hukum-hukum seorang perempuan islam??? aku kadang-kadang sedih bila aku tengok perempuan islam yang tidak sedikitpun rase malu....

"Katakanlah kepada wanita yang beriman, 'Hendaklah
     mereka menahan pandangannya, memelihara kemaluannya, 
     dan janganlah menampakkan  perhiasannya, kecuali
     yang (biasa) tampak darinya. Dan hendaklah mereka
     menutupkan kain kerudung ke dadanya, ..."
    (Q.s. An-Nuur: 31).
Telah menjadi suatu ijma' bagi kaum Muslimin di semua negara
dan  di  setiap  masa  pada  semua  golongan  fuqaha, ulama,
ahli-ahli hadis dan ahli tasawuf, bahwa  rambut  wanita  itu
termasuk perhiasan yang wajib ditutup, tidak boleh dibuka di
hadapan orang yang bukan muhrimnya.
Sedar la wahai wanita untuk kebaikan...

Setakat ini sahaja perkara yang ingin aku sentuh... sebab aku tahu... bile cerita bebanyak pon x guna kalau x nak praktikkan... so.. biarlah aku bagi tahu "the main point" dulu..... bila dah berjaya amalkan point utam nih.. insyaallah.. dengan izin tuhan.. korang khususnya perempuan.. dapat mengikut hukum-hukum islam yang lain.. ok..

Sekian...

Wednesday, August 18, 2010

| YA ALLAH... Selamatkanlah Bumi Palestin |

Assalamualaikum....
| Gambar Hiasan |
      dakwatuna.com - Ternyata di dunia modern sekarang ini masjih ada penjajahan. Di dunia yang sudah maju ini masih ada upaya etnis cleansing. Di dunia yang bebas ini masih ada tembok rasial. Di dunia yang demokratis ini masih ada blokade. Itulah yang terjadi di negara Palestina.
 
  Artikal diatas adalah diambil dari dakwatuna.com yang jelas menyatakan dunia semakin maju.. makin ramai akan ditindas oleh golongan yang mempunyai kuasa yang besar, walaupun kita tahu undang-undang telah lama wujud tetapi mereka seolah-olah tidak pernah mengetahui dan menerima pakai undang0undang dunia sekarang... sikap yang mereka tunjukkan hari ini jelas dan dapat menunjukkan bahawa.. mereka sengaja dan ingin memusnahkan golongan islam di muka bumi ini.. namun... dengan kuasa ALLAH.. mereka sebenarnya tidak mampu menghapuskan umat islam di bumi yang sememangnya adalah hak ALLAH s.w.t dari awal dunia wujud.. sehingga la kiamat menanti...
| Gambar Hiasan |
     Peperangan pada zaman ini bukan lah asing lagi bagi kita khususnya kita sebagai umat islam... soalnya... mengapa mereka sanggup bersikap sedemikian?... mengapa kita diserang?... mengapa mereka menindas?... mengapa mereka melanggar hak asasi manusia?... mengapa mereka tidak menerima undang-undang dunia?... yang jelas... hanya ada satu sahaja jawapan yang boleh kita ketahui... MEREKA TAKUTKAN KEBENARAN!.




|  penaklukan yahudi terhadap bumi palestin|
Klik Untuk Besarkan
    GAZA OH GAZA! Tidak asing lagi kita dengar sekarang tentang penindasan dan penaklukan bumi palestin oleh kaum yahudi, kita boleh lihat disini bahawa mereka sengaja melakukan sedemikian semata2 untuk menyiksa palestin sehingga titisan darah yang terakhir... tetapi tidak... mereka sebenarnya tidak mampu menghapuskan semua dengan hanya menggunakan teknologi moden manusia... dengan berkat doa umat islam seluruh dunia... palestin masih wujud sehingga sekarang walaupun mereka menakluk dari sebesar-besar negara.. sehinggalah mereka menjadikan bumi palestin lebih kurang 1/70 (GAZA) daripada negara asal... mereka menghalau rakyat palestin yang sememangnya mempunyai hak penuh terhadap tanah air mereka... kehidupan mereka seperti pelarian dibumi sendiri.



   pengalaman seorang jurugambar malaysia dan rakan-rakannya yang bertungkus lumus untuk menjejaki cerita sebenar tentang bumi palestin membuatkan aku rase tersentuh, dan melalui blog inilah aku ingin berkongsi dengan rakan-rakan tentang apa yang telah berlaku disepanjang perjalanan mereka untuk menjejakkan kaki mereka dibumi palestin dan terpaksa melalui dugaan dan jalan yang sukar. namum mereka tidak sedikitpun merasakan ingin berpatah balik.. mereka tidah pernah mengatakan tidak dalam setiap keputusan yang mereka buat... misi mereka solah-olah mempunyai tanggungjawab yang besar untuk menceritakan apa yang telah berlaku di dalam bumi gaza. untuk sampai ke bumi gaza, mereka perlu mengharungi sekurang-kurangnya 6 checkpoint (sekatan) dan pada masa yang sama mereka perlu berbuat sesuatu untuk melepasi kesemua checkpoint itu tadi... sebulat suara menyatakan... mereka perlu menyamar sebagai medic(bantuan perubatan dari malaysia ke gaza) disebabkan 2 orang dalam kumpulan mereka adalah medic... perjalanan yang panjang dan diiringi dengan bacaan ayat suci Al-Quran adalah senjata yang mereka ada sepanjang mereka berada di gaza.

| gambar hiasan |
    Kehidupan rakyat palestin diesebalik peperangan adalah sangat berbeza, mereka seolah-olah tidak merasa gentar dan takut berhadapan dengan peperangan, walaupun mereka diserang,dikurung,bekalan makanan yang terhad, tenaga elektrik dan fasiliti yang sememangnya kekurangan, mereka sedikitpon tidak mengeluh, sebaliknya.. mereka bersyukur dengan apa yang ada dan menjalani kehidupan yang gembira dan tenang.
     mereka tidak sesekali merasakan mereka lemah... mereka menggunakan bahan yang ada untuk membina dan membuat kemudahan-kemudahan untuk digunakan bersama. bangunan yang runtuh akibat dari peperangan, mereka kumpulkan semula dan diperoses untuk membina bangunan yang baru, menggunakan binatang peliharaan sebagai kenderaan untuk membuat kerja-kerja harian biarpun dengan hanya seekor keldai...



| Gambar Hiasan |
      Pembinaan lubang2 rahsia untuk keluar dari bumi gaza untuk mengambil sedikit keperluan harian, walaupun dikurung di bumi gaza, sikap putus asa tiada dalam diri mereka, jika tidak boleh keluar mengikut jalan raya, mereka menggunakan cara yang lain dan sememangnya penduduk di gaza sedikit pun tidak gentar dengan desakan-desakan yahudi untuk memusnahkan lorong dan lubang-lubang rahsia mereka... kini.. mereka mempunyai banyak lubang2 rahsia untuk keluar mencari barang keperluan. dan jika dibom oleh yahudi, mereka sedikitpon tidak berundur.. malahan akan mengorek lubang yang baru... yang hanya menggunakan tulang 4 kerat mereka sahaja!!.

     Pembinaan demi pembinaan, bagi rakyat palestin di gaza, hidup mereka mesti diteruskan walaupun berdepan dengan ancaman yang dahsyat sekali... dengan itu.. mereka menggunakan kepakaran yang ada untuk membina balik apa yang sudah musnah, seperti hospital,rumah kediaman, mesin, dan keperluan asas yang lain dengan keadaan peralatan yang serba kekurangan.. seperti yang saya ceritakan diatas...
| Gambar Hiasan |

     Perjuangan tetap diteruskan, walaupun mereka kecil dan tidak mempunyai peralatan yang mencukupi, perjuangan menuju ke jalan yang benar adalah perkara yang paling penting kepada mereka.. siang mereka bekerja, malam mereka berjuang untuk menjaga keselamatan saudara-saudara mereka.. mereka tidak sesekali merase letih dalam mengharungi kehidupan,
     Photgrapher juga sempat bertemu dengan pejuang2 palestin sebelum pulang ketanah air, beliau mengucapkan selamat berjuang saudaraku dan jumpa lagi, mereka pula membalas.. "see u in haven" begitulah ucapan mereka kepada photographer malaysia. disini kita boleh mengandaikan bahawa, mereka tidak menjanjikan berjumpa di dunia malahan meraka memastikan kita berjumpa di akhirat kelak disebabkan mereka tidak tahu berape lame mereka boleh hidup di dunia ini.



walaubagaimana pun.. kita sebagai umat islam patut mendoakan kesejahteraan dan keselamatan saudara kita  di seluruh dunia,  berilah mereka doa... berilah apa yang kita mampu walaupun dengan hanya doa, dan kita percaya bahawa ALLAH s.w.t akan membantu mereka kelak.

sekian dari saya, penceritaan agak ringkas, jika ingin mengetahui lebih lanjut, tinggalkan pesanan kepada saya dan saya akan ceritakan lebih lanjut kehidupan mereka disana berdasarkan apa yang saya telah dengar, Insyaallah

sekian...

| PIKOM PC FAIR |

         Al kesah..... Hari jumaat 6/8/10 bersamaan berape ntah zulhijjahnye... aku pon lupe... aku pergi bersiar2 di convention center kuala lumpur.... tujuan aku pegi sane semata2 nak mencari ketenangan setelah berminggu2 aku demam x bleh pegi mane2.. huh.. tujuan sebenar aku menghale ke sini sebab aku nak mencari barang komputer lah... kan aku dah cakap kat tajuk tadi!!! cibai!!!.....
        aku sebenarnye malas nak pegi sini asalnye... bile aku pikir blik... ugi kalau x pegi nih... bukan selalu ade bende2 alah cenggini nih... lagipun barang komp aku pon dah xpired dah kan... alang cari je la yang baru. jadi secara tidak langsungnye aku pegi la jugak untuk memenuhi kemahuan nafsu aku nih.... nnti bile puase nih nafsu setan aku nih dah kene ikat.. sian lak kat die.. ahaahahh.. aku ikut je la ape yang die nak skang nih...
        Perjalanan mengambil mase dalan 1:30minit jugaklah... sebab kiteorang drop kete n naik train lrt pegi sane... korang paham2 je r bile ari orang cuti nih... kete macam gampang's kiteorang malas nak ambik risiko yang boleh memenatkan kepale kiteorang ketika ditengah2 kesesakan lalu lintas tuh...  sambil2 tu.. leh la bersantai2 skit.. bleh tengok2 awek .. ahahahah... memang best kot.. korang xnak try ke??? korang mesti celonok punye...
        Bile dah sampai tuh... kiteorang jalan... jalan.. dan jalan... sampai aku x rase kaki aku nih... keadaan kaki aku sangat kritikal mase nih..skang pon aku rase cam dah lengoh menaip nih... aku rase cam nak benti je menaip skang.. len kali la pulak aku taip blik cite nih.. kalau la aku rajin.. ok.. bubye!!