Pages

Thursday, August 19, 2010

| Wanita : Harga Diri : Maruah |


Salam Kepada Semua...


    post kali nih aku nak sentuh skit pasal wanita/perempuan/gadis islam yang bermasalah di malaysia... kali nih aku rase aku kene tulis untuk kebaikan para wanita dan kebaikan juga kepada lelaki.. bukan bermaksud aku menulis untuk mengaibkan @mengutuk wanita.. tetapi sekadar untuk menasihat... harap kepada kekawan aku dapat menerima dengan hati yang terbuka.

Wanita sekarang....bila aku nasihat dieorang cakap aku ustaz lah... cakap aku perasan baik lah... macam2 lagi cemuhan yang aku dapat.. sehinggakan sanggup hilang kawan jenis aku nih sebab x suka dengan cara aku bercakap@ nasihat...

Niat sebenar aku cuma nak membetulkan apa yang x betul sahaja.. hanya nasihat... khususnya pada kekawan pempuan aku yang memang dari kecik beragama islam... x salah kan kalau kite nak nasihat.. cuma nak betulkan cara mereka walaupun skit pon jadi lah...bak kate pepatah... sediakan payung sebelum hujan... aku berpesan kepada semua termasuklah aku...

Ustaz Kazim Elyas al Hafiz Berkata didalam ceramahnya: perempuan paling senang untuk masuk syurga jika
Berpuasa
Sembahyang
Jaga faraj(kemaluan)
Taat pada suami


Mereka diberi pilihan untuk memasuki mana-mana pintu syurga jika mereka taat mengikut perintah.

beruntung bukan menjadi wanita??? jadi bersyukurlah bile mendapat kelebihan yang Allah s.w.t beri kepada korang semua..

Tetapi, apabila diberikan kelebihan.. mereka tidak menggunakkan kelebihan yang ada untuk menuju kejalan yang betul... aku tau.. aku bukan lah ustaz.. tetapi.. sebagai seorang lelaki yang beragama islam aku patut tahu perkara2 macam nih untuk mendidik isteri aku kelak...

Bertudung
Jika kita melihat wanita sekarang mementingkan rupa,gaya, semata-mata untuk tujuan apa...aku pon tidak tahu mane perginya hukum-hukum seorang perempuan islam??? aku kadang-kadang sedih bila aku tengok perempuan islam yang tidak sedikitpun rase malu....

"Katakanlah kepada wanita yang beriman, 'Hendaklah
     mereka menahan pandangannya, memelihara kemaluannya, 
     dan janganlah menampakkan  perhiasannya, kecuali
     yang (biasa) tampak darinya. Dan hendaklah mereka
     menutupkan kain kerudung ke dadanya, ..."
    (Q.s. An-Nuur: 31).
Telah menjadi suatu ijma' bagi kaum Muslimin di semua negara
dan  di  setiap  masa  pada  semua  golongan  fuqaha, ulama,
ahli-ahli hadis dan ahli tasawuf, bahwa  rambut  wanita  itu
termasuk perhiasan yang wajib ditutup, tidak boleh dibuka di
hadapan orang yang bukan muhrimnya.
Sedar la wahai wanita untuk kebaikan...

Setakat ini sahaja perkara yang ingin aku sentuh... sebab aku tahu... bile cerita bebanyak pon x guna kalau x nak praktikkan... so.. biarlah aku bagi tahu "the main point" dulu..... bila dah berjaya amalkan point utam nih.. insyaallah.. dengan izin tuhan.. korang khususnya perempuan.. dapat mengikut hukum-hukum islam yang lain.. ok..

Sekian...

No comments:

Post a Comment